Vorige week deelde @KarenJongeneel een inspirerende bijdrage met de titel “De Kring in Peutergroepen”. Hierin benadrukte ze het belang van het begrijpen van de ontwikkelingsfasen van kinderen en hoe we hierop kunnen inspelen binnen de kringactiviteiten.
Een van de cruciale elementen die ze aanstipte, was de natuurlijke drang van jonge kinderen om te bewegen. Hoe kunnen we deze drang benutten en tegelijkertijd de aandacht van jonge kinderen vasthouden?
Het antwoord ligt in het integreren van gebaren in kringactiviteiten. Door het toepassen van ondersteunende gebaren kun je kinderen actief laten deelnemen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Het gebruik van gebaren versterkt niet alleen de verbinding tussen woorden en acties, maar stimuleert ook de taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden van kinderen.
Stel je eens voor: een kring vol energieke en betrokken kinderen die hun handen en lichaam gebruiken om verhalen te vertellen, concepten te begrijpen en nieuwe woorden te leren. Zoals Karen Jongeneel zo treffend zegt: “Zolang kinderen geboeid aan je lippen hangen, weet je dat je aanbod aansluit.”
Met de gebaren uit gebarenblik 3 van Libellance versterk je deze betrokkenheid. Ze maken de kring niet alleen interactief, maar ook inclusief. Kinderen van alle niveaus en achtergronden kunnen deelnemen.
Wil je meer over het gebarenblik weten? Neem dan contact met mij op.
Vanaf nu aan te vragen:
*Workshop “Verrijking van (kring)gesprekken met kinderen d.m.v. baby- en kindergebaren”
Binnenkort te koop:
*Gebarenblik 3, “Verrijking van (kring)gesprekken met kinderen d.m.v. baby- en kindergebaren”