Vanuit de organisatie Spiekr, kenniscentrum kindontwikkeling verzorg ik de scholing pedagogiek 0-13 in Hoogeveen. Een van de onderwerpen zijn de “interactievaardigheden. Vanuit mijn achtergrond vind ik het belangrijk om deelnemers actief te betrekken bij het onderwerp door middel van lichaamsgerichte, bewegingsgerichte en/of ervaringsgerichte oefeningen. Niets brengt de theorie zo tot leven als een participatieve aanpak.
Een werkvorm die ik van de week toepaste, is er een die draait om directe ervaring en reflectie. Stel je voor: met de ruggen tegen elkaar, stellen deelnemers vragen over elkaars huis. De ene persoon beschrijft terwijl de ander tekent, hun mentale beeld overbrengend op papier. Vervolgens wordt de tekening vergeleken met de realiteit. Het resultaat? Een verbluffende mix van creativiteit, interactie en een onvergetelijke leermoment.
Nu is mijn vraag aan jou: wat is jouw favoriete werkvorm voor het ontwikkelen van interactievaardigheden? Of, welke werkvorm staat jou nog het meest bij uit je eigen leerervaringen?